torstai 9. helmikuuta 2017

Seminaarista impulsseja maailmaan!



No niin - ohi on!

Itselläni ja koko työryhmällä kuukausien työ huipentui intensiiviseen, innostavaan ja iloiseen viikonlopuun. Mutta ohi? Ei kai sentään! Tästä seminaarista on lähtenyt paljon hyviä siemeniä, ituja, toimeen tarttuvaa tahtoa maailmaan!

Seminaarin viimeisessä sessiossa pyydettiin osallistujia kiteyttämään post-it lapulle jokin tahdon impulssi, joka on seminaarin kuluessa muodostunut mielessä päätökseksi tai ainakin vakaaksi aikomukseksi. Mitä minä teen!


Saimme näkyväksi ovellisen suomalaista tahtoa!

Olen lukenut näitä liikutuksen vallassa. Aivan mahtavaa jos tästä semiaarista lähtee maailmaan tällaisia asioita!

Lappuja lukiessa tuli kyllä myös mieleen Claus-Peter Röh’n esimerkit siitä miten tavasta ilmaista asioita voi lukea sen missä kohdassa ihmisen "kotimaa" sielun ja hengen maailmassa on.
Oi - me olemme kaikki niin erilaisia! Ja se on aika hienoa se!


Tässä pieni kooste hieman ryhmiteltynä.


Kasvattajan työ

  • Tahdon paneutua syvemmin oppilaaseen; kuka sinä olet, miten voin tukea sinua kehityksessäsi
  • Syvennyn jokaisella opettamallani luokalla erityislapsiin entistä syvemmin: ajattelu - tunne - tahto - minuus
  • Rohkeus pedagogisiin keskusteluihin vanhempien kanssa
  • Etsin siviilirohkeutta työssäni.
  • Yhdistän semainaarissa tulleita ajatuksia ja oivalluksia opetukseen.
  • Kehittää yksityis- ja pienryhmäopetusta
  • Havaita ennakkoluulottomasti sekä oppilaat, opettajat ja vanhemmat, jotta intuitio voisi nousta ja ymmärrys sitä kautta.
  • Opiskelu on kovaa työtä. Siis laitan oppilaat töihin (enkä tee puolesta).

Opettajakuntatyö

  • Kouluni opettajakunnan yhteistyön lisääminen taiteiden ja syventävän antro-opiskelun kautta.
  • Teen opetusesittelyn ja suuntaan ajatukset opettajayhteisön pedagogiselle työlle.
  • Kollegiotyöhön lisää omaa intuitiivista ja aktiivista verbaalista osallistumista
  • Yksilöllinen – yhteisöllinen. Löytää silta niiden välille (oma työni luokassa ja koko koulun toiminta).
  • Yhteistä taiteellista työskentelyä kollegiossa.

Itsekasvatus ja meditaatiot

  • Otan mukaan elämääni myös toisen opettajameditaation
  • Tahdon tarkastella iltaisin päivän kulkua ja ajatella rakkaudella oppilaitani
  • Tahdon vahvistaa oppilasmeditaatioitani
  • Aamu- ja iltahetki Steinerin viikkolauseen parissa
  • Tasapainon löytäminen itsekasvatuksen kautta sisäisin/ulkoisin harjoituksin.
  • Päivän aika 5 minuutin ajan kuuntelen - olen hiljaa.
  • Opettajan meditaatiot käytäntöön
  • Teen opettajameditaatioita käymällä päivän läpi taaksepäin.
  • Otan aamulla vastaan maailman ja sen mitä tulee vastaan kokonaisuutena, jotta voin kuulla ja kohdata iltaan mennessä sen mitä minulta kysytään!
  • Päivän taaksepäin katsominen yhtenä iltana viikossa, kuukauden ajan.
  • Teen iltameditaation oman päiväni tapahtumista ja ripautan siihenvähän taiteellista maustetta piirtämällä, runoilemalla, maalaamalla tai eurytmialla
  • Tarkastelen päivän hankalia kohtia iltaisin
  • Lisätä ja syventää oppilasmeditaatiota yksilölliseen suuntaan.
  • Tahdon vahvistaminen geometrisin harjoituksin.
  • Aion tehdä mielessäni monta kertaa viikossa kolmioharjoitusta moneen suuntaan.

Kohtaaminen

  • Tahdon kiinnostua kohtaamistani ihmisistä ja “kuulla” heitä
  • Skapa möjlighet för tid och rum att mötas
  • I will meet you peacefully
  • Ihmisten aito kohtaaminen ilman kiirettä!
  • Möta varandra
  • I’ll go to my beloved

Jotain ihan tästä maailmasta

  • Media kiinni klo 21
  • Menen eurytmiatunnille
  • Kuuntelen toisia päätöksenteossa
  • Keskustelen tänään mieheni kanssa
  • Menen päivittäin aamulenkille tästä lähtien.
  • Menen ryhmäliikuntatunnille!
  • Aloitan itse tekemään muotopiirustusta vähän joka päivä, jotta ajan hektisyys ei “hajoita” minua.
  • Aion  piirtää enemmän.
  • I will have less screen time and more reading and human encounters
  • Etsin töitä – takaisin steinerkouluun
  • 1) Ilo tekemiseen 2) Päätän mihin katson, enkä katso 3) julkaisen lehtijutun seminaarista
  • Tiedän nyt, minkä polun valitsen kuljettavakseni.


...ja tässä on vasta ensimmäisen oven puolikas! 

Odottelen tässä nyt ainakin tuota lehtijuttua.


Tämä blogisivusto ei hiljene vielä tähän.
Nostamme jatkossa esiin kuulumisia siitä kaikesta mitä tämän seminaarin pohjalta kehittyy...
Juttuja mainostetaan Steinerkasvatuksen liiton facebook -sivulla, sitä mukaa kun niitä ilmestyy.

Kiitos lukijoille - joita on tähän mennessä ollut jo yli 10 000!

- Pia Pale

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti